Neuromarketing. Alles draait om verleiding!

Neuromarketing baseert zich het meten van gedrag. En zet oude communicatiemodellen behoorlijk op z’n kop, zoals AIDA. Doe daar je je voordeel mee in jouw marketing en communicatie. Hier vind je in willekeurige volgorde een aantal neuroweetjes op een rij, verzameld uit diverse literatuur.

Mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen. Het oude brein (oerbrein) maakt direct onberedeneerde keuzes, die je nieuwe brein (Cortex) zelden kan weerleggen. Vraag je mensen wat ze zullen doen, dan is de Cortex aan het woord. Niet geloven dus. Mensen volgen eerder hun hart in plaats van hun hoofd. Logica brengt je vaak op een dwaalspoor. Rede is inderdaad vaak de slaaf van de passie.

Emoties leiden tot actie, info tot analyseren. En meestal wil je je doelgroepen tot actie aanzetten.

Beelden zijn krachtig en trekken de aandacht van het (oude) brein. Vooral beelden van mensen. Je brein is een plaatjescomputer en onthoudt beelden beter. Ondersteun je tekst met beeld.

Het brein focust op oplossingen die gevoelde problemen wegnemen. Welke oplossingen bied jij met je propositie?

Het brein wil dingen afmaken, met een begin en einde. Dat verklaart het succes van spaarkaarten.

Wat vooraan staat, ziet het brein als meest belangrijk.

Peak end rule: In een klantbeleving blijkt de piek en het einde vooral bij te blijven. Creëer deze cruciale momenten in de customer journey.

Bij bulletpoints scrollt men vaak snel naar de laatste, die wordt als belangrijk gezien.

Hoe vaker je iets ziet, hoe groter de kans dat je er iets van koopt.

De verleiding van een propositie is vaak sterker dan de vier P’s. Verleiding spreekt de oudere hersenen aan.

Met mensen in bepaalde stemming brengen, manipuleer je het brein.

Teksten met persoonlijke informatie trekken aandacht.

Positieve woorden associëren positief. En andersom.

Korte woorden worden beter waargenomen dan lange.

Abstracte woorden worden snel overgeslagen, het brein kan ze niet onthouden.

Lange zinnen werken afstotend.

Geef brein sleutel om woorden betekenis te geven, dan wordt het beter onthouden.

Betalen met cash doet meer pijn dan met een creditcard (plezierhormoon overheerst dan).

Teveel keuzes en informatie kan het brein niet goed overzien.

Brein wil verbanden zien, dus zorg daarvoor.

Het oude brein verraadt meteen wat het vindt, in expressie en gedrag.

Het oude brein heeft oude driften: hebzucht, agressie, lustbeleving, vraatzucht, ijdelheid, jaloezie en luiheid. Producten die hieraan appelleren zijn verleidelijk.

Positieve driften zijn: aandacht, verzorging, bieden ven beschutting, verantwoordelijkheid en liefde.

Mensen willen van nature ergens bij horen, een plaats in de gemeenschap hebben. Community’s social media!

Jonge mensen zijn gevoeliger voor emoties dan oudere mensen.

Mannen en vrouwen voelen verschillend bij proposities dus zorg dat beiden worden bediend.

Mensen kiezen eerder voor korte termijn voordeel, ook al is het toekomstvoordeel groter.

Mensen zijn gevoeliger voor risico’s op korte termijn i.p.v. rendement op langere termijn.

Aardige mensen worden als betrouwbaar gezien.

Mensen denken snel in stereotypen.

Pleonasmen geven een hogere respons! Gratis cadeau!

Mensen lezen meest gemakkelijk bij zwart op witte of lichtgele achtergrond.

Harde kleuren als rood, oranje en geel pakken veel aandacht.

Minder keuze verhoogt response en geluk vermindert door keuze die je niet kon maken.

Advertenties worden in paar seconden gescand, de stopping power. Die bepaalt of men verder leest.

Mensen weren onaangename beelden.

Tekst en beeld moeten in één oogopslag kloppen, elkaar versterken.

Voorkeur voor korte en krachtige woorden en koppen.

Slecht voor response zijn:

  • Lange woorden
  • Abstracte woorden
  • Woorden eindigend op -heid
  • Doordenkers
  • Dubbelzinnigheden

Humor trekt meer aandacht en genereert meer activiteit in het brein. Werkt negatief bij verkeerde toepassing.